Що таке ОСББ? Переваги, недоліки та порядок створення
ОСББ – це об'єднання співвласників багатоквартирного будинку. Фактично, всі мешканці об'єднуються під однією юридичною особою для використання, управління та утримання їх спільного майна. Порядок реєстрації, реорганізації і ліквідації об'єднання регулюється Законом України «Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку».
Які ж переваги ОСББ?
- Рада мешканців самостійно керує будинком і приймає рішення з благоустрою території;
- Всі витрати і нюанси фінансово-господарської частини повністю прозорі і контролюються мешканцями;
- Мешканці можуть укладати договори напряму з підрядниками, вибираючи їх самостійно;
- ОСББ може брати кредити, отримувати дохід і допомогу від держави;
- ОСББ звільняється від податків;
- Будь-які порушення власних інтересів мешканці можуть вирішити швидко і своїми силами;
- З'являється можливість впливати на розміри квартплати і тарифів.
Але доведеться зіткнутися і з деякими проблемами:
- фінансові витрати на заробітну плату голові ОСББ, бухгалтеру, юристу, прибиральниці, сантехніку, тощо. Ці кошти виплачуються із фонду ОСББ і здебільшого охоплюють чи не половину щомісячних надходжень до бюджету об’єднання.
- зосередженість багатьох функцій в одних руках. Йдеться про кваліфікацію й ініціативність голови ОСББ. Від цієї людини в будинковому господарстві багато залежить. Якщо голова об’єднання – ефективний керівник, підтримує ініціативу мешканців і добросовісно виконує свої функції, таке ОСББ здатне досягти неабияких успіхів у домоуправлінні. В іншому разі – навпаки.
Порядок створення ОСББ
Система ОСББ ще недосконала і тільки розвивається. Процедура його реєстрації – досить довга і непроста. Але вже зараз це ефективний механізм для управління багатоповерховим будинком і, відповідно, власними витратами на його утримання.
- Створіть ініціативну групу з трьох чи більше власників нерухомості в цьому будинку. У процесі реєстрації ініціативна група створює протокол, який підписують всі жителі на зборах. Для зручності є типові форми.
- Сформуйте реєстр власників приміщень з усіма їх даними. Також знадобиться техпаспорт на будинок, інформація про наявність та суму заборгованості за комунальні послуги, відомості про стан прибудинкової території та кошторис утримання будинку.
- Підготуйте статут ОСББ за типовим зразком. Якщо потрібно, його можна доповнити власними положеннями, які не порушують законодавство.
- Проведіть установчі збори. Ініціативна група повинна проінформувати про них всіх мешканців письмовим запрошенням мінімум за 14 днів. Запрошення передаються особисто в руки або надсилаються рекомендованим листом. Головні питання перших зборів – затвердження правління і голови та узгодження статуту. Рішення прийняте, коли за нього голосує більше половини співвласників.
- Зареєструйте ОСББ як юридичну особу. Для цього уповноважений представник подає заяву про реєстрацію, статут і протокол установчих зборів державному реєстратору. Далі залишається тільки дочекатися відповіді.
Отже, ОСББ створюють з добровільної ініціативи більшості мешканців будинку. У створенні такої організації переважають «плюси»: управлінські, фінансові, юридичні та практичні.
Для того, щоб ОСББ досягло певного рівня – посприяло добробуту жителів, потрібне ефективне керівництво голови об’єднання, вчасні внески мешканців у фонд будинку і, звісно, час.